niedziela, 5 października 2014

Moje małe cegiełki w czterech gdańskich kościołach

Największą moją "cegiełkę" ulokowałem jak dotychczas w moim kościelnym kościele Św. Ignacego Loyoli, dziś Kolegiacie Staroszkockiej, która sąsiaduje z rezydencją gdańskiego biskupa L.S. Głódź.

Historia kościoła Św. Ignacego Loyoli na gdańskich Starych Szkotach

 Fotografia: Obibok na własny koszt

 Fotografia: Obibok na własny koszt

Fotografia: Obibok na własny koszt

 Fotografia: Obibok na własny koszt


 Fotografia: Obibok na własny koszt

W tutejszym Kolegium Jezuickim kształcił się Józef Wybicki, autor Hymnu Narodowego "Jeszcze Polska nie zginęła". Na fotografiach niżej widać Jego popiersie oraz tablicę informacyjną.



 Fotografia: Obibok na własny koszt

 Fotografia: Obibok na własny koszt


 Fotografia: Obibok na własny koszt

Obok kościoła stoi zabytkowa jedyna w swoim rodzaju drewniana w Gdańsku dzwonnica z 1777 roku.

Fotografia: Obibok na własny koszt

Fotografia: Obibok na własny koszt

Proboszczem parafii od roku 1987 jest ks. Prałat Henryk Kilaczyński, którego prywatnie i służbowo poznałem na początku 1989 roku, gdy podjęliśmy się wspólnych przedsięwzięć na niwie społecznej i parafialnej w Naszej gdańskiej dzielnicy Orunia.

 Fotografia: Obibok na własny koszt

 Fotografia: Obibok na własny koszt

Tak, Szanowny Prałacie, obejście i okolice Kolegiaty Staroszkockiej - kościoła pw. Św. Ignacego Loyoli przy gdańskiej ulicy Brzegi, jak i sama ulica zmieniły się nie do poznania, prawda?

Mam też swój udział w tym jak dziś wygląda otoczenie Mojego kościoła parafialnego w tym ulica Brzegi, która doczekała się w 1993 roku przebudowy od czasu II Wojny Światowej były tu nie tylko kocie łby ale i doły oraz błotne kałuże. Dziś jest to najładniejszy zaułek oruńskiego przedmieścia i Starych Szkotów nad Kanałem Raduńskim w nowej krasie ze solidnie wykonaną ścieżką spacerowo-rowerową biegnącą nad kanałem z Oruni do prawie centrum Gdańska.

 Fotografia: Obibok na własny koszt
Fotografia: Obibok na własny koszt

Więcej moich fotografii z okolic kościoła i rezydencji biskupiej można obejrzeć TU:
https://plus.google.com/photos/108910137865025242278/albums/5928770117802353505

Wgląd do rezydencji biskupiej w dniu 28.09.2013 roku

oraz w innych albumach w mojej galerii fotograficznej TU: GALERIA FOTOGRAFICZNA

Kolejnym kościołem, w którym wmurowałem moją małą cegiełkę jest kościół pw. Św. Jadwigi Królowej
na gdańskiej Oruni Górnej, którego choć nie widzę to słyszę jak odbywają się procesje, podobnie jak słyszę dzwony i procesje które odbywają się na gdańskim Chełmie w widocznym z mojego mieszkania..

Oficjalna strona internetowa kościoła Św. Jadwigi Królowej

Parafia powstała w dniu 17.07.1990 roku.
W latach 1990 - 2000 w celach kultu służyła parafii tymczasowa kaplica, którą zwalczali zarówno komunistyczni milicjanci, przechrzty policyjne jak i esbeccy strażnicy miejscy, którzy nękali proboszcza parafii mandatami za rzekomy bałagan na terenie ogrodzonego terenu budowy.
Miało to zniechęcić proboszcza do budowy czegokolwiek, lecz wspólnie z moim kolegą dawaliśmy odpór tym wszystkim bolszewickim pachołkom interweniując u komendantów różnych szczebli bardzo skutecznie i to za każdym razem.
I podobnie jak kaplica na gdańskich Łostowicach tak i na Oruni Górnej była pierwszą opoką pod większe dzieło, bo już w 1996 r. rozpoczęto budowę kościoła parafialnego.
8.06.2003 r. abp Tadeusz Gocłwoski dokonał konsekracji świątyni.
W czerwcu 2004 r. rozpoczęto budowę domu parafialnego.

 Fotografia: Obibok na własny koszt



Kolejnym gdańskim kościołem w którym wmurowałem moją małą cegiełkę jest kościół św. Urszuli Ledóchowskiej na gdańskim Chełmie, który mogę podziwiać z okien mojego mieszkania, który od podstaw wybudował ks. Adam Kalina, którego poznałem w stanie wojennym, gdy był księdzem w kościele Św. Ignacego Loyoli na gdańskiej Oruni.
Konsekracja świątyni. dokonał w dniu 25.09.2010 roku o godz 12:00 Metropolita Gdański abp Sławoj Leszek Głódź.

Ksiądz Adam KALINA ur. 13.01.1952 w Gdańsku  święcenia kapłańskie : 18.12.1977 w Gdańsku.
Ks. Adam Kalina wybudował kościół i został powołany w roku 1985 na proboszcza parafii św. Urszuli Ledóchowskiej na gdańskim Chełmie.


Fotografia: Obibok na własny koszt

Tak ten gdański kościół widzę codziennie z mojego mieszkania.

Fotografia: Obibok na własny koszt



Kolejnym kościołem jest kościół pw. Św. Judy Tadeusza Apostoła, który powstał w miejsce kaplicy, którą ksiądz Adam Kalina, ten sam który wybudował kościół na gdańskim Chełmie, narażając się komunistom przeistoczył w ładny kościół, co widać na fotografii poniżej.Tu też dane mi było wmurować małą moją cegiełkę. Muszę wspomnieć przy tej okazji śp. Tadeusza Marcinkiewicza, który pomagał księdzu Adamowi w zdobyciu reglamentowanych i niedostępnych materiałów budowlanych do budowy dwóch kościołów, które budował ks. Adam Kalina, który był pełnomocnikiem gdańskiego biskupa do spraw inwestycji.



Obecnym proboszczem parafii jest ksiądz Mieczysław Pikor.

I najmniejsza budowla sakralna, która powstała na Mojej gdańskiej Orunii stoi w obrębie stacji paliwowej LOTOS na gdańskiej Oruni Górnej przy ulicy Małomiejskiej


 Fotografia: Obibok na własny koszt


 Fotografia: Obibok na własny koszt

  
Tu cegiełka, tam cegiełka i powstają wiekopomne dzieła - małe jak i wielkie.

Obibok na własny koszt

Album: Kościoły gdańskie z moją cegiełką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.